Tuesday, January 2, 2018

Let`s Go Fly a Kite!---Part 1 ・凧揚げ 元旦のお話 

The kite flew up higher than a three story building!! And this was just the first round!!


On the New Years Day in Japan, many children fly a kite!
Or anyway, they did in the `old days` before all the games they play now!

Last year at the New Year I saw one child with a kite.  (see post HERE)
The impression of her childlike joy and her playing with the kite with her father stayed with me in my heart, and enough so that  when I went for New Years this year, I brought a kite!

It was a kite I won at a bingo game at a Christmas party.  I decided I would bring it for the New Year and fly it like the girl!

But when I unpacked it and looked more closely I saw it looked pretty flimsy.  It was a 100yen kite (about a dollar) from the 100yen store (like the Dollar store), and I got a little bit of a sinking feeling that maybe this kite wasn`t meant to fly.   I saw with it there was a little paper  even saying that it was recommended as a decoration or souvenir.   The kite has on it  a great picture of Mt. Fuji and the giant wave and was a great prize to win at bingo, however  I realized it was more of a souvenir picture than a full flying kite.  My expectations that it could fly might have been too far reaching.

But I remained hopeful and saw the rolls of string that are used for fishing things.


 







For He sees to the ends of the earth,
Observes all that is beneath the heavens.
When He fixed the weight of the winds,
Set the measure of the waters;       ---From Job 28:24~25

My husband`s family lives on a fishing island.  His brother saved the day.  He is a fisherman and knows a lot about wind and string and knots and things.  I gave it over to him, and he did an amazing job.   This piece of paper kite rose to the occasion.  He gave it a weighted tail on each side, and affixed a durable string and a wooden `spool` that would reel it out and reel it in and be used for maneuvering.  I don`t think any dollar kite ever had such a transformation!!

May what is seemingly weak or unable to fly in your life this year be transformed and may your hopes soar to high heights!!

Stay tuned for part 2, where I meet the girl from last years picture, who it turned out is a child of one of our family cousins!!!









Is that on the wind a kite... or a bird?! 



Shayndel


凧揚げ
元旦のお話 

日本のお正月の習慣の一つは子供達が凧を上げることです。
昔この習慣がありました。ところが最近、凧を上げる遊びはだんだん見なくなりました。このごろ、電子ゲームの方が多いがら、元旦には凧の姿はあまりないでしょう。

昨年の正月、私は一人の女の子がお父さんと一緒に、喜んで凧揚げをしているのを見ました。彼女が喜んで凧上げをする姿は印象的でした。

昨年末の「あいうえお」のクリスマスパーティーで偶然ビンーゴゲームで凧が当たりました。 一年前の凧揚げの光景は「パーッ」と思い出しました。今年はあの女の子のように、お正月に凧揚げをしようと決めました。

袋から出して見ると、この凧は多分飛ぶことは出来ないと気がつきました。
この凧はきれいな 北斎の富士山と波の有名な絵が描いている凧でしたが、部屋の飾り物じゃないかな、本当に空で飛べる物ではないかなと、ちょっとがっかりしました。

でも、まだ諦めず凧を持って,夫の実家である故郷の島に向かいました。

主人の家族は漁師で、主人のお兄さんはいろんな工夫をする人ですので相談しました。
彼のおかげで、この凧は丈夫になって、素敵な凧になりました!
右と左の角に、長い尻尾をつけて、手元には木製の釣用の額縁を使って、紐を回りに巻きました。この状態で、凧をコントロールが出来ます、この一枚の紙凧は立派に変身されました!
外でテストしてみました。体験一、成功した!空に舞いました!

それで、主人のいとこの家に凧を持って行きました。昨年を見たの凧揚げの女の子とそこで会いました。その女の子は、主人のいとこさんの子供だったのです!『凧揚げを一緒にしませんか?』と私が彼女に言うと『はい!』と彼女が答えました.私たちはみんな、外へいって、一緒に凧揚げをしました。今回、この凧はもっと高く飛びました。丈夫で、強い、この凧はとても凧らしくて、踊ったり、空で円を描いたり、青空の高いところまで飛びました!海の風が強くて、とても力がいるけど、とても楽しかった。みんなで代わる代わるで凧上げをしました。

みんな満足な表情で家に帰えって、窓から夕日を眺めました。先ほどの青空はオレンジ色に染まったきれいでした。

今年の3月には私の娘も都会に離れて行くのでとてもいいお正月の思い出になりました。

2 comments:

  1. Your new Header is superb! The colors of pink (cherry blossoms) of golden brown (challa) and blue (the cover) go well together.

    How clever of your brother-in-law to reinforce the kite and make it useful!

    ReplyDelete
  2. Thank you Duta!! I hope to do a full post about the Shalom Tenugui and how to wrap a challah with it , which is pictured on the header. I did a series of photos but haven`t quite gotten to it yet, hence, starting with the header! Yes, my brother-in-law really did a good job, I was so glad he was able to make it fly!! Hope you had a great New Years holiday...!

    ReplyDelete